energy medicine

Beslenme ve Diyet

beslenme ve diyet
Dünya’da kabul görmüş ünlü ve popüler diyet çeşitlerinin birçok kişi tarafından uygulandığı bilinmektedir. Şişmanlığın gün geçtikçe artması ve obezite hastalığının ve diyabet hastalığında ki artış had safhaya ulaşmasının bunda büyük katkısı bulunmaktadır.

Çağın en önemli sağlık sorunlarından birisi olan obezitenin, teknolojinin getirdiği yaşam tarzının ağırlık kazanmasıyla gün geçtikçe arttığı ve yaşam kalitesini düşürdüğü, diğer yanda da değişen beslenme alışkanlıkları, besinlerin değişimi, güzelliğin “sıfır beden”, “ideal vücut modeli” gibi ölçülere indirgenmesinin, özellikle gelişme çağındaki çocuklarda olumsuz psikolojik ve fizyolojik etkileri görülmektedir.

Son yıllarda kısa sürede etki eden diyet çeşitlerine büyük bir talep var. Bunlardan bir kısmı detoks diyeti, dukan diyeti, atkins diyeti, pritikin diyeti, isveç diyeti, kan grubu diyeti, alkali diyet, şok diyetler, scarsdale diyeti, taş devri diyeti, montignac diyeti vb’dir.

Bu tip diyetler bazı kişilerde yarar gösterir iken bazı kimselerde etki etmemektedir. Bunun nedeni bir kısmının ülkeler arası geleneksel beslenme alışkanlığı farkları, diğer kısmının bireyin yaşam ve sağlık koşullarına uygunsuzluğudur. Hızla kilo kaybına neden olan, ancak uzun vade de önemli sağlık sorunlarına yol açabilen diyetler, medya etkisi ve ticari amaçlardan dolayı özellikle forma girilmesi gereken zaman olarak düşünülen yaz aylarında sıklıkla gündem konusu olmakta; bilinçsizce uygulandığında özellikle gençlerde moda haline gelerek “sıfır beden”, “ideal vücut modeli” ne ulaşma tutkusu sağlığı tehdit edici hala gelebilir.

Bilinçsiz ve denetim eksikliğince uygulanan çok düşük kalorili şok zayıflama diyetlerinin; sağlığı zararlı birçok etkisi de görülmektedir: Özellikle gençlerde; kan değerlerinde düşmeler, baş ağrısı, yorgunluk, konsantrasyon bozukluğu, kalp ritminde bozukluk, tansiyon düşüklüğü, kabızlık, kansızlık, ciltte kuruluk, saç dökülmesi, sindirim sistemi, metabolizma ve bağışıklık sistemini bozarak, büyüme ve gelişmede duraklama, adet düzensizlikleri ve gecikmesi, hormon eksikliğinden kaynaklanan hastalıklar, iskelet sisteminin ve kemik gelişiminde anormallik ve hayat kalitenizi olumsuz sonuçlara rastlanır.

Kısa zamanda verilen kiloların çok daha hızlı şekilde geri alındığını bilinen bir gerçektir. Kısa zamanda verilen kiloların metabolizmadaki etkisi;

– Günü kurtaracak geçici çözümdür ve uzun vadede daha fazla kilo anlamına gelir.
– Vücut verilen kiloların hızına yetişemez ve düzenli bir şekil alarak bölgesel yağlardan kurtulma ve sıkılaşma gerçekleşemez.
Önemli nokta sağlıklı ve vücudumuza uygun olan diyet şeklini uygulamaktadır.

Sağlıklı diyet nedir?

Zayıflama diyetlerinde temel; sağlıklı besinlerden oluşan sınırlı enerji alınması ile birlikte vücudun ihtiyacı olan besin öğesi gereksinimlerinin karşılanmasıdır.

Sağlıksız zayıflama diyetleri ise sağlıksız besinlerden oluşan sadece vücudun düşük enerji almasını sağlamakta ancak vücudun ihtiyacı olan besin öğelerini yeterli ve dengeli şekilde karşılayamamakta, uzun dönemde bireyde çeşitli sağlık sorunlarına yol açmaktadır.

Sağlıklı ve sağlıksız besinler terimlerine burada vurgu yapmak gerek..

Tahıla dayalı bir ülke olduğumuz için en vazgeçilmezimiz ekmek ana besinimiz. Günümüzdeki tükettiğimiz ekmek ile geçmişte yapılan ekmekler arasında ciddi besin farkı olması ise ekmeği tüketmemenin değil, günümüzdeki piyasaya sunulan ekmeğin tüketilmemesi gerektiğini gösteriyor. Ekmeğin endüstriyel bir ürün olarak kullanılması ardından; eski besleyici değerinden eser kalmamış; işlem görerek rafine edilmesi, kabuklar dışında rüşeym kısmının da alınarak hiçbir vitamin, mineral ve posa açısından besleyici değerinin kalmamasına yol açmıştır.

Başarılı diyet sürecinin püf noktaları;

1. Diyet süresince akılcı hedef seçin
2. Diyetteyken kendinizi strese sokmayın.
3. Diyet ile egzersizi birlikte yürütün. Ve Ilık su için.
4. Diyetin yağ içeriğini, protein içeriğini ve en önemlisi de karbonhidrat içeriğini ayarlayın.
5. Zayıflama diyeti yapılırken sadece besinlere dikkat edilmemeli, porsiyon kontrolü de sağlanmalı.
6. Diyet süresince;  uzman görüşü de alınarak bitkisel kaynaklardan yararlanılmalıdır.
7. Bol miktarda su tüketilmeli. Egzersiz, su ve beslenmenin ayrılmaz üçlü olduğunu unutulmamalı.
8. Kahvaltı öğününü mutlaka atlamamalı, yağlı ve boş kalori dediğimiz poğaça, simit, açma gibi besinler yerine sağlıklı ve protein, vitamin kaynağı kahvaltı tercihlerini tüketme.
9. Öğünleri atlamayın.
10. Sabahları Aç Karnına kahvaltıdan yarım saat önce2 Bardak Ilık Su İçin.
11. Bitkisel sıvı yağlar ve zeytinyağlar tercih edilmeli.
12. Yemekleri pişirirken haşlama, ızgara veya fırında pişirme gibi sağlıklı yöntemleri tercih edin.
13. Her zaman mevsimine uygun sebze ve meyve tercih edin.
14. Sağlıklı ve güvenli besin tüketimi için ambalajlı besinlerin etiketlerini mutlaka okuma ve besinler ilgili konularda bilinçlilik düzeyini arttırın. (hatta ambalajlı ürünleri tüketmeyin.)
15. Yemek yerken acele etmeyin, iyice çiğneyerek yavaş tüketin. Sindirim ağızda başlar.
Kendinize en az 20 dakika zaman tanıyın.
16. Sert ve ağır diyet programlarından uzak durun.
17. Kimyasal İçerikli Zayıflama ilaçlarını kesinlikle tüketmeyin.

Sağlıklı bir diyet programı sürecini kolaylaştıracak bilgi ise belli besinlerin metabolizmayı hızlandırmadaki etkisi.

İşte bu besinler;

Kırmızı Üzüm: İçeriğindeki posa, vitamin, mineral sayesinde kolestrol düşürücü etkisi vardır.

Kiraz: Yumuşak müshil etkisi yapıyor ve kilo kaybına neden oluyor.

Nar: Antioksidan içeriği ve hormon dengeleyici özelliği ile kilo kontrolünde etkili bir besindir.

Salatalık: Zengin posa kaynağı ve içeriğindeki bol su ile hem vücudumuz için gerekli olan su ihtiyacının belli bölümünü karşılıyor hem de posa içeriğiyle kaliteli antioksidan kaynağı olarak tokluk hissi oluşturuyor.

Brokoli: Lif ve C vitamini deposu. Ayrıca kilo vermeye yarayan kalsiyum içeriyor. Karaciğere iyi geliyor. Hazma yardımcı oluyor.

Küçük kırmızı fasulye ( Azuki): En az yağ içeriğine sahip olan fasulye cinsi olan azuki fasulyesinin en önemli özelliği; vücutta daha fazla suyu tutma.

Elma: Hafif tatlı, bağırsakları harekete geçiriyor, sindirimi kolaylaştırıyor.