highbloodpressure

17 Mayıs Dünya Hipertansiyon Günü

21. yüzyılda hipertansiyon, küresel bir halk sağlığı sorunu olarak değerlendirildi.

Koroner Arter Hastalığı İndeks’ine göre, hipertansiyon hastalarının sayısı 2000 yılında 118

milyon iken 2025 yılında 214 milyona yükselecek ve hem erkek hem de kadınları

etkileyecektir. Bugün karşılaştığımız en yaygın yaşam tarzı hastalığı olarak görülmektedir.

Hipertansiyonun başlıca nedenlerinden biri yaşam tarzındaki değişikliklerdir, özellikle

işlenmiş gıda tüketiminin artması ile aşırı tuz, alkol ve sigara tüketimin deki artış da etkili

olmuştur. Erken bir önlem alınmazsa felç, böbrek yetmezliği ve hatta zaman zaman erken

ölüm gibi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Beş Türk’ten birinde kalp için önemli bir risk faktörü olan hipertansiyon var. Hipertansiyonun

ilk bulguları ile karşılaşıldığında, uygun tedbirler alınmalıdır.

Hipertansiyonu sınırda tutmak için 5 önemli ipucu :

1) Kendinizi sağlıklı ve zinde tutun: Sağlıklı ve zinde olmak Hipertansiyona maruz kalma

şansınızı azaltır. Egzersiz, kalbin oksijeni daha verimli kullanmasına yardımcı olduğu için

günde en az 30 dakika egzersiz yapın.

2) Tuz alımını azaltın : Düşük sodyum tüketimi kan basıncının kontrolünde yardımcı

olmaktadır. Yemeklerinize ekstra tuz ilave etmemeniz önerilir. Tuz eklemeyi tercih ederseniz,

tuz miktarını kontrol edebilen küçük tuzlukları tercih edin. Tuzun da vücuda bir çok yararı

olduğu bilinmekte sodyumu yüksek olan rafine tuz tüketimi konusunda dikkat edin. Rafine

olmayan kaya ve himalaya tuzu tüketmeyi tercih edin.

3) Zencefili Düzenli Olarak tüketin : Zencefil ister kök haliyle ister toz haliyle olsun

tüketildiğinde kalp damar rahatsızlıklarına karşı koruyucu özelliği olan bir baharattır. Ayrıca

kalp ritmini de düzenlemeye yardımcı olduğu için kalp hastalıkları olanların sıkça tükettikleri

bir gıdadır. Zencefilli çorbalar hazmı da kolay olduğu için en kolay şekilde tüketilen ve etkisi

en hızlı görülen yemek çeşididir. Baharat yönünden zengin bir çorba olan tarhana çorbasına

zencefil katarak yeni bir aroma ile birlikte sağlık deposu bir çorba elde edebilirsiniz.

4) Sarımsak tüketin : Modern araştırmalar ve eski çin tıbbında , sarımsağın kolestrolü

düşürme ve kan basıncını kontrol etme yeteneğine sahip olduğu bilinmektedir. Aynı zamanda

kan damarlarının sertleşmesini önlemede önemli bir rol oynar. Sarımsak, günde en az bir kez

çiğ karanfil veya diyetinizde bir bileşen olarak tüketebilirsiniz.

5) Zengin beslenin : Kalsiyum eksikliği hipertansiyon ile ilişkilidir. Yüksek tansiyon için

tavsiye edilen beslenme listelerinde potasyum ve magnezyumla birlikte kalsiyum içeren

gıdalarda bulunmaktadır. Yaşa ve cinsiyete göre gereken günlük kalsiyum oranı değişmekle

birlikte tavsiye edilen doz 310 ila 400 mg arasındadır. Yeterli miktarda kalsiyum almak için

süt ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler, badem, fasulye ve tofu tüketebilirsiniz.Kavun ve

karpuzun yanında, kurutulmuş kayısı, avokado, incir, portakal, kuru üzüm, fasulye, patates,

domates ve hatta üzüm potasyum bakımından zengindir.

Bugün Dünya Hipertansiyon Günü, sağlıklı bir yaşam tarzını benimsemeli, dengeli bir diyet

yapmalı, bilimsel olarak kanıtlanmış takviyeleri alarak ve hipertansiyonun ilk belirtileri ile

mücadele edebilirsiniz.